Tranquebar fra Aluminia
Christian Joachim, der var kunstnerisk leder af fajancefabrikken Aluminia i årene 1911 til 1933, tegnede omkring 1912 det danske fajancestel Tranquebar. Derudover har især også Nils Thorsson tegnet mange genstande til stellet. Stellet blev udgivet under Aluminia-varemærket, hvilket i 1969 blev ændret til Royal Copenhagen i forbindelse med udfasningen af Aluminia-navnet.
Oprindeligt produceret i blå (#11) og mellem 1959-1969 i en ny form (#68) uden flettet bort og tegnet af arkitekt Magnus Læssøe Stephensen. Fra 1976-1985 blev Tranquebar også produceret i rød (#13), grøn (#12) og brun (#45) udgave. Stellet udgik af produktion i 1995.
Stellet er inspireret af det gamle ostindiske porcelæn, som Danmark i sin tid importerede fra det fjerne østen via den tidligere koloni Tranquebar i Dansk Ostindien (også stavet "Trankebar" - i dag kaldet Tharangambadi og beliggende omkring 100 km syd for Pondicherry).
Hovedmotivet er en tulipan indrammet af borter med et fletmønster, og farvemæssigt er stellet inspireret af det blåmalede eksportporcelæn fra Canton i Kina, det såkaldte ostindiske porcelæn, som havde samme blågrønlige tone og karakteriserede de gamle ostindiske varer. I disse gamle ostindiske varer fandt Christian Joachim inspiration til et nyt danske fajancestel, som helt naturligt fik navnet fra den gamle danske koloni, Tranquebar.
For Christian Joachim var fajancen en livsopgave. Han havde forstand på fajancen som materiale og den teknik, der krævedes for at opnå et fuldendt samspil mellem dekoration glasur. Et af sine mest kendte resultater nåede han netop med stellet "Tranquebar". Den begejstring, stellet blev modtaget med i begyndelsen af århundredet, har holdt sig usvækket gennem årtier. Stellet er i dag en klassiker.
Dekorationsnummer: #11.
Materiale: Fajance. Porøs, lys gråblå skærv, der ikke er gennemskinnelig.
Glasur: Underglasur. Gråblå glasur, håndmalede blå blomster og blåt bånd.
Fremstillet: 1912-1995.